لوازم یدکی ام وی ام لوازم یدکی لیفان لوازم یدکی چری لوازم یدکی جیلی لوازم یدکی جک لوازم یدکی برلیانس لوازم یدکی دانگ فنگ لوازم یدکی ولکس مــــاشــــــــن چیــــــنــــــــی
گیربکس ام وی ام گیربکس لیفان گیربکس برلیانس گیربکس جیلی گیربکس جک
سبد خرید
۰ ریال
گیربکس چیست

گیربکس چیست؟ آشنایی با انواع گیربکس

نگاه کلی به گیربکس یا جعبه دنده
این امر به جدا شدن موتور از چرخ های محرک کمک می کند.
این به موتور در حال حرکت کمک می کند تا به راحتی و بدون ضربه به چرخ محرک متصل شود.
این اهرم بین موتور و چرخ های محرک متفاوت است.
این به کاهش سرعت موتور به نسبت ۴: ۱ در مورد خودروهای سواری و نسبت بیشتر در مورد خودروهای سنگین مانند کامیون ها و کامیون ها کمک می کند.
این به چرخ های محرک کمک می کند تا با سرعت های مختلف حرکت کنند.
به دلیل خم شدن فنر جاده ، حرکت نسبی بین موتور و چرخ های محرک را ایجاد می کند

گیربکس چیست (گیربکس)

یک وسیله مکانیکی است که برای افزایش گشتاور خروجی یا تغییر سرعت (RPM) موتور استفاده می شود. محور موتور به یک سر گیربکس متصل شده و از طریق پیکربندی داخلی چرخ دنده های یک گیربکس ، گشتاور خروجی و سرعت معینی را که با نسبت دنده تعیین می شود ، فراهم می کند.

برای شروع حرکت خودرو از حالت استراحت ، شتاب ، صعود به تپه ، کشیدن بار و مواجهه با سایر مقاومتها گشتاور بالایی لازم است.

گشتاور ایجاد شده توسط موتور با افزایش دور موتور در محدوده افزایش می یابد و در برخی از دورهای غالب به حداکثر مقدار می رسد. اگر موتور مستقیماً به محور محرک متصل شود ، دور موتور ممکن است کاهش یابد.

با توجه به ماهیت متغیر مقاومت خودرو که منجر به تغییر بار و شیب می شود ، نیاز است که قدرت موتور در طیف وسیعی از سرعت های جاده در دسترس باشد. به همین دلیل ، دور موتور با استفاده از گیربگس کاهش می یابد و باعث می شود چرخ های خودرو با سرعت مناسب و متناسب با شرایط کارکرد آن بچرخند.

برای حفظ سرعت موتور در همه شرایط  ،سیستم خودرو از گیربکس برای حفظ سرعت موتور استفاده می کند، گیربکس کمک می کند موتور بتواند چرخ ها را سریعتر در جاده حرکت دهد و همچنین نیروی چرخشی را چند برابر کند .

  1. شفت کلاچ
  2. محور رانندگی
  3. شفت ورودی

شافت یا شفت کلاچ شفتی است که نیروی مورد نیاز را از موتور برای تامین شفت دیگر می گیرد. محور کلاچ یا محور محرک از طریق کلاچ متصل می شود و هنگامی که کلاچ درگیر می شود ، محور محرک نیز می چرخد.

فقط یک دنده روی محور کلاچ ثابت است و این موتور با همان سرعت میل لنگ می چرخد. علاوه بر این ، محور محرک و محور اصلی در یک خط قرار دارند.

۲. شفت شمارنده 
شفت شمارنده شفتی است که مستقیماً به محور کلاچ متصل می شود. دارای دنده ای است که آن را به شاخه کلاچ و همچنین محور اصلی متصل می کند. با توجه به نسبت دنده می توان آن را به انداره دور موتور یا کمتر از دور موتور اجرا کرد.

۳. شفت اصلی / شفت خروجی
شفت اصلی یا شفت خروجی که با سرعت های مختلف می چرخد ​​و همچنین گشتاور لازم را برای خودرو فراهم می کند. شفت خروجی یک شفت پیچ خورده است ، به طوری که چرخ دنده یا همگام ساز را یه حرکت در می آورد تا درگیر یا خاموش شود.

۴. بلبرینگ
یاتاقان ها برای حمایت از قسمت چرخشی و کاهش اصطکاک مورد نیاز هستند. گیربکس دارای پیشخوان و شفت اصلی است که توسط بلبرینگ پشتیبانی می شود.

۵. چرخ دنده ها
چرخ دنده ها برای انتقال نیرو از یک شافت به شافت دیگر استفاده می شوند. میزان گشتاور منتقل شده از طریق چرخ دنده ها به تعداد دندانه ها و اندازه چرخ دنده ها بستگی دارد.

همه چرخ دنده ها بجز چرخ های اصلی روی شفت مربوطه ثابت می شوند. آنها می توانند در هر جهت در امتداد شفت حرکت کنند.

 چنگال دنده گیربکس 
انتخابگرهای گیربکس دستگاههای ساده ای هستند که از اهرمی استفاده می کنند که چرخ دنده ها را برای درگیر شدن در مکانیزم های جدا کردن انتخاب می کند.حرکت اهرم قسمت درگیر کننده را روی محور می کشاند.  این که آیا اهرم چرخ دنده را می کشد یا همگام ساز بستگی به نوع گیربکس دارد.

همه چرخ دنده های اصلی محور و چرخ شفت و چرخ دنده های بیکار با کلاچ درگیر می شوند تا سرعت مخالف و کند را بدست آورند. فقط دنده های عقب از نوع دنده ای هستند و بقیه دنده های مارپیچ هستند.

گیربکس Synchromesh

گیربکس Synchromesh

گیربکس Synchromesh  به جای چنگالهای کشویی از Synchronizer برای تغییر نسبت استفاده می کند.این گیربکس  شبیه به گیربکس مش ثابت است ، اما گیربکس Synchromesh دارای یک همگام ساز است ، وسیله ای که ابتدا دو دنده را درگیر می کند تا در تماس اصطکاکی قرار گیرد که سرعت آنها را برابر می کند ، و سپس آنها را به آرامی درگیر می کند.

۱. گیربکس دستی

در خودروی دارای گیربکس دستی لازم است که  راننده دنده ها را به صورت دستی تغییر دهد.

برای عوض کردن دنده بصورت دستی، راننده باید پدال کلاچ را فشار داده تا گیربکس را از موتور جدا کند.

سپس دنده بالاتر (یا دنده پایین) بعدی را انتخاب می کند و به آرامی پدال کلاچ را آزاد کرده تا یک دنده نرم ایجاد کند.

– گیربکس مش کشویی
این ساده ترین نوع گیربکس است. در این گیربکس از چرخ دنده استفاده می شود.یک گیربکس نوع کشویی دارای سه سرعت جلو و یک سرعت معکوس است. سه چرخ دنده (۱ ، ۶ و ۵) روی شفت اصلی و چهار چرخ دنده (۲ ، ۳ ، ۴ و ۷) روی شفت چسبانده شده است.

دو چرخ دنده روی شفت اصلی (۶ و ۵) را می توان به وسیله یوغ شفت کشیده و با چرخ دنده ها (۳ و ۴) بر روی یک شفت قرار داد. بنابراین ، به آن گیربکس مش کشویی می گویند. یک چرخ دنده جداگانه (۸) بر روی محور بیکار نصب شده است.

– گیربکس مش ثابت
گیربکس از نوع مش ثابت نیز دارای سه سرعت جلو و یک سرعت معکوس است. در این نوع گیربکس ، همه چرخ دنده ها دائماً درگیر هستند و از کلاچ برای درگیر شدن و از کار انداختن چرخ دنده ها استفاده می شود.

کلاچ های (D) و D2) روی شفت اصلی نصب شده است.(D2) بین دنده کلاچ و دنده عقب متصل است در حالی که (D) بین دنده کم سرعت و دنده عقب قرار می گیرد. خطوط شکاف روی محور اصلی برای حرکت خطی ارائه می شوند. کلاچ  می تواند روی شفت کشیده و همراه آن بچرخد. همه چرخ دنده ها به طور محکم بر روی شفت شمارنده ثابت می شوند.

برای درگیر شدن ، هنگامی که اهرم چرخ دنده منتقل می شود ، مخروط همگام ساز با مخروطی مشابه روی پینیون ملاقات می کند. به دلیل اصطکاک ، چرخ دنده چرخشی ساخته می شود که با همان سرعت واحد Synchromesh بچرخد.

گیربکس مش ثابت به دلیل این که دارای چرخ دنده های ظریف تر با قطر کمتری است،در مقایسه با نوع مش کشویی، هنگام مشبک شدن آسیب کمتری می بیند؛

۲. گیربکس اپکس کلیک ( گیربکس خورشیدی )

یک قطار چرخ دنده ای (همچنین به عنوان چرخ دنده سیاره ای شناخته می شود) از دو چرخ دنده تشکیل شده است به طوری که مرکز یک چرخ دنده در اطراف مرکز دیگر چرخش می کند. یک حامل مراکز دو چرخ دنده را به هم متصل کرده و می چرخد ​​تا یک دنده موسوم به چرخ دنده یا چرخ دنده سیاره را در اطراف چرخ دنده دیگر ، چرخ دنده خورشیدی یا چرخ خورشید ، حمل می کند. پرتوهای سیاره و خورشید تله هایی را ایجاد می کنند به طوری که دایره گام آنها بدون لغزش چرخیده است. یک نقطه در دایره گام چرخ دنده های سیاره ای یک منحنی اپیکسیکلی را ترسیم می کند. در این مورد ساده ، چرخ دنده خورشیدی ثابت است و چرخ دنده ای در اطراف چرخ دنده خورشیدی وجود دارد.

قطار چرخ دنده ای را می توان طوری مونتاژ کرد که چرخ دنده سیاره ای بر روی یک حلقه دنده ثابت و خارجی یا داخل دایره پیچ دنده حلقه که دنده حلقوی نامیده می شود ، چرخانده شود. در این حالت ، منحنی تشخیص داده شده توسط یک نقطه در دایره گام سیاره یک هیپوسیکلوئید است.
ترکیبی از قطارهای چرخ دنده ای با سیاره ای که هم دنده خورشیدی و هم دنده را درگیر می کند ، قطار چرخ دنده سیاره ای نامیده می شود. در این حالت معمولاً چرخ دنده ثابت می شود و دنده خورشیدی کار می کند.

گیربکس اتوماتیک

۳. گیربکس اتوماتیک

در گیربکس های اتوماتیک سرعت های مختلف به طور خودکار به دست می آید. به طور کلی ، راننده وضعیت خودرو مانند حالت خنثی ، جلو یا عقب را انتخاب می کند. انتخاب دنده ، زمان بندی و درگیر شدن دنده برای سرعت دنده مورد نیاز به طور خودکار هنگام فشار یا فشار دادن پدال گاز انتخاب می شود. گیربکس اتوماتیک نیازی به اهرم تعویض دنده و پدال کلاچ ندارد. از آنجا که کلاچ و گیربکس یک واحد ترکیبی هستند که به طور خودکار کار می کنند. گیربکس اتوماتیک به دو صورت عمل می کند :

  1.  انتقال هیدروماتیک
  2. انتقال مبدل گشتاور

امروزه گیربکس های اتوماتیک با نام های مختلفی که توسط سازندگان تجویز می شود محبوب هستند. آنها ممکن است کمی در ساختار متفاوت باشند. بعضی فقط از اتصال سیال با انتقال سیاره ای استفاده می کند. اما برخی دیگر ممکن است شامل یک مبدل گشتاور با اتصال سیال و انتقال سیاره بر حسب نیاز خود باشند.

– انتقال هیدروماتیک
مجموعه دنده های سیاره ای به گونه ای به هم متصل می شوند که نیرو ممکن است از طریق آنها منتقل شود. فرمان گریز از مرکز در گیربکس با توجه به سرعت و موقعیت دریچه گاز دنده مناسب را انتخاب می کند.

جابجایی چرخ دنده از یک دنده به دنده دیگر از طریق پیستون های هیدرولیک با فعال کردن فنرها انجام می شود. این فنرها نوارهای ترمز را در مجموعه دنده های سیاره ای و کلاچ های موجود در واحد سیاره ای کنترل می کنند. تغییرات مختلف توسط دریچه گاز و گریز از مرکز انجام می شود.
– انتقال دهنده گشتاور
مبدل گشتاور نوعی اتصال سیال است که قدرت چرخشی را از یک موتور متحرک اصلی مانند موتور احتراق داخلی به یک بار متحرک منتقل می کند.

در خودرویی با گیربکس اتوماتیک ، مبدل گشتاور به منبع تغذیه به بار متصل می شود. معمولاً بین صفحه فلکس و گیربکس موتور قرار دارد. گیربکس دستی دارای کلاچ مکانیکی مساوی است.

ویژگی اصلی یک مبدل گشتاور توانایی افزایش گشتاور در زمانی است که سرعت چرخش خروجی آنقدر کم است که به سیال پره های سیم پیچ توربین اجازه می دهد تا از استاتور جدا شود و در مقابل کلاچ یک طرفه خود بسته شود ، بنابراین معادل کاهش دنده، این ویژگی فراتر از اتصال ساده سیال است که می تواند با سرعت چرخش مطابقت داشته باشد ، اما گشتاور را چند برابر نمی کند ، بنابراین قدرت را کاهش می دهد.
سیستم انتقال مبدل گشتاور از اتصال سیال ، مبدل گشتاور و تنظیم چرخ دنده استفاده می کند. اگر همه دستگاه های مختلف در یک واحد ترکیب شوند ، وظایف خود را به صورت مشترک و بدون وقفه انجام می دهند.

 

انواع گیربکس های خودرو در فروشگاه ماشین چینی> گیربکس ام وی ام>گیربکس لیفان>گیربکس جک>انواع گیربکس خودرو چینی

جهت مشاهده محصولات ماشین چینی از لینک های زیر محصولات مد نظر خود را کلیک کنید

لواز یدکی ام وی ام

لوازم یدکی ام وی ام

ماشین چینی

لوازم یدکی لیفان

لوازم یدکی جک

لوازم یدکی جک

لوازم یدکی برلیانس

لوازم یدکی برلیانس

 

لوازم یدکی جیلی

لوازم یدکی دانگ فنگ

لوازم یدکی دانگ فانگ

لوازم یدکی چری

لوازم یدکی چری

 

لوازم یدکی ولکس

2 دیدگاه

پاسخ دهید